“Een Berba-tas herken je met je ogen dicht”.

47 jaar ervaring, ‘aaibaar’ leder en tassen die jarenlang meegaan. Mede hierdoor dankt het tassenmerk Berba zijn populariteit in Nederland en daarbuiten. Dit mooie Nederlandse product dat zijn oorsprong vindt in Zuid-Limburg staat voor: kwaliteit, functionaliteit en duurzaamheid.

Berry Kuckelkorn, eigenaar én zoon van de oprichter, runt samen met zijn vrouw Olga dit mooie familiebedrijf. Ik spreek hem over Berba en zijn passie voor het vak.

Jullie zeggen een Berba-tas zelfs te kunnen herkennen met de ogen dicht. Wat is dan het eerste wat opvalt?

“De kwaliteit van het leer voel je al eerste. De leertypes die wij gebruiken zijn zachter dan wat je doorgaans tegenkomt bij tassen. Daarnaast herken je een échte Berba aan de randen van de tas. Die zijn afgewerkt met afgestikte biesjes; in vaktermen ook wel ‘paspels’ genoemd. Dat zijn als het ware ‘bumpertjes’ die de tassen beschermen tegen beschadiging waardoor ze langer meegaan en dus duurzamer zijn”.

Wat onderscheidt jullie van andere tassenmerken?

“Naast het zachte leer en de paspels, denken wij altijd na over de functionaliteit van een tas. Een tas is een mooie accessoire om je outfit mee af te stylen, maar een tas dient op de eerste plaats een doel: items in opbergen. Dat realiseren wij ons zeer goed en kijken daarom goed naar de gebruiker en hoe die zijn tas gebruikt. Elk design heeft voldoende opbergmogelijkheden in de vorm van: ritsen, tussenschotten en vakken. Sommige tassenlijnen hebben zelfs verdekt gemonteerde ritssluitingen zodat je kleding niet beschadigt”.

“Daarnaast zijn onze tassen duurzaam. De kwaliteit van onze tassen is dusdanig goed, dat ze wel tientallen jaren meegaan. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu”.

“Als laatste waarin wij ons onderscheiden is dat je het merk Berba nauwelijks ziet. In tegenstelling tot de grote modemerken willen wij geen schreeuwerig logo op de tas, maar een clean en een sober design”.

Wat ik zo leuk vind is dat jij alle tassen ontwerpt. Is dat ook iets wat Berba kenmerkt? En kunnen we binnenkort een nieuw ontwerp verwachten?

“Dat klopt. Wij willen een eigen ‘image’ creëren door het beheer van de ontwerpen in eigen hand te houden. Wij merken dat mensen dit waarderen en daardoor steeds vaker vallen voor ons merk”.

“De meeste merken vernieuwen elk jaar hun complete assortiment. Dat doen wij niet. Twee keer per jaar vernieuwen wij 30% van ons assortiment; in het voorjaar en de winter. Dat kunnen compleet nieuwe productlijnen zijn, maar ook nieuwe kleuren en modellen in bestaande productlijnen. Op die manier kunnen we onze klanten nieuwe tassen aanbieden, maar ook hun oude vertrouwde Berba-tas is dan nog steeds te koop”.

Wat is jullie doelgroep?

“Dat zijn mensen die echt leer en een goede afwerking van een tas op prijs stellen. Mensen met oog voor kwaliteit, die duurzaamheid belangrijk vinden. Onze doelgroep zit voornamelijk in de leeftijdscategorie 35 tot 75 jaar, maar één specifieke lijn, de kalfslederen Soft-lijn, wordt voornamelijk gekocht door 65 plussers. Deze lijn met heel zacht leer, is ooit ontworpen door mijn vader in de jaren 70, maar nog steeds geliefd onder die doelgroep.

In welke prijsklasse zitten jullie?

“90 procent van onze tassen zijn tussen de €100 en €200 euro en dus heel betaalbaar. Mensen verbazen zich vaak over de prijs omdat onze tassen er veel duurder uitzien. Een elitemerk willen wij niet zijn. Wel een merk voor de échte tassenliefhebber die de geur en kwaliteit van echt leer kunnen waarderen. Lager in prijs kunnen en willen wij niet gaan. Dat zou afdoen aan de kwaliteit en dus hetgeen waar Berba voorstaat”.

Wat is jullie ‘signature-tas’? En waarom?

“Wij hebben drie tassen die er om verschillende redenen uitspringen. Ze zijn alle drie totaal anders, maar geven wel onze kernwaarden weer”.

“De handtas Chamnix, ook wel ‘het emmertje’ genoemd, is onze bestseller”.

“Met twee buiten- en twee binnenritsen én een tussenschot met rits, is hij zeer functioneel in gebruik. Je kan hem zowel met korte als met lange riem (‘crossbody’) dragen. Hij heeft een goed formaat en valt niet om als je hem neerzet”. Prijs: €129.95

“Uit onze Barbarossa-femme-lijn komt een tas die ik persoonlijk de mooiste vind”.

“Het is een tas met prachtig geschuurd leer, die door de vorm iets inzakt wat hem een ‘casual look’ geeft. Hij heeft een prachtig afgewerkt schouderbandje dat uit twee leertypes bestaat”. Prijs: 189,-

“De laatste die ik als ‘signature’ zou omschrijven is een klassieke tas die ontworpen is door mijn vader eind jaren 70”.

“Deze tas is door de jaren heen steeds verder verbeterd en ontwikkeld, daarom is het kwalitatief gezien een ontzettend mooie tas. Hij is gemaakt van zacht kalfsleer, is super functioneel en wordt al veertig jaar goed verkocht. Dat zegt genoeg denk ik?”

Prijs: €209.95

Welke tas zou wat meer aandacht mogen krijgen volgens jou?

“In onze businessserie ‘Barbarossa’ zit een rugzak die ik zelf draag en tevens fan van ben”.

“Deze tas is: functioneel, groot en duurzaam. Naast je laptop, kan je er ook een paar schoenen in kwijt mocht je bijvoorbeeld ergens willen overnachten. Deze tas is met €249,- iets duurder dan die andere tassen, maar als je ziet wat je ervoor krijgt, is hij spotgoedkoop”.

Sinds een paar jaar heeft Berba een fysieke winkel aan de Ginnekenweg in Breda. Ze vinden het namelijk belangrijk om te horen wat mensen van hun tassen vinden; wat er goed gaat en wat de verbeterpunten zijn. Berry en Olga hebben namelijk maar één doel voor ogen: Berba nóg beter maken.

Wil jij een unieke tas met mooi design? Een tas met prachtig leer, die jaren meegaat? Je kan Berba-tassen door heel Nederland in de betere tassenwinkels kopen én op diverse websites. Woon je in Breda of ben je in de buurt? Kom dan langs op de Ginnekenweg 37, Berry en Olga verwelkomen je graag met een kopje koffie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *